Havermoutpappie voor zwangeren

image2

Wat mij betreft het beste ontbijt wat je kan eten als je zwanger bent. Hieronder leg ik uit waarom en uiteraard het recept. Dit recept is uiteraard ook geschikt voor niet-zwangeren.

Hoewel havermelk niet veel extra’s bevat, bevat het veel vezels, wat goed is voor de spijsvertering en stoelgang. Je kunt ook een andere plantaardige melk gebruiken, zoals amandel- of sojamelk.

Havermout eten tijdens de zwangerschap kan een open ruggetje helpen voorkomen. Dit komt omdat havermout veel foliumzuur bevat. Daarnaast bevat het ook vitamine B, wat ervoor zorgt dat voeding wordt omgezet in energie. Dit is belangrijk voor onder andere de placenta. Ook walnoten zijn een goede bron van foliumzuur. Maar ook van magnesium, eiwitten, kalium, vitamine B6, koper en zink. Aardbeien zitten vol met vitamine C, vezels en antioxidanten.

Een echt powerontbijtje dus.

Door mijn misselijkheid had ik (en heb ik vaak nog steeds) erg veel zin in ongezond eten, zoals kaasbroodjes, patat, hamburgers, ijskoffie, witbrood met hagelslag en dergelijke. Ik werd al misselijk bij het idee van groente en fruit.

Toch realiseer ik mij ook dat ongezond eten nadelige gevolgen kan hebben voor de baby. En ik wil liever geen 25 kilo aankomen. Dus bij deze het recept:

Wat heb je nodig?
– Havermelk
– Havermout
– Aardbeien
– Walnoten
– Kaneel
– Een steelpannetje

Hoe maak je het?

Zet de havermelk in een pannetje op het vuur. Ik heb ongeveer de hoeveelheid van een schaaltje toegevoegd. Daarna voeg je langzaam de havermout toe, totdat het pap wordt. Dus niet teveel havermout, dit maakt het droog. Maar ook niet te weinig.
Als het goed warm is en wat dikker is geworden, haal je het van het vuur af. Nu kun je de aardbeien, walnoten en het kaneel toevoegen. Geniet ervan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *